Warning: jsMath requires JavaScript to process the mathematics on this page.
If your browser supports JavaScript, be sure it is enabled.

Modelleren

§8: Twee-dimensionale beweging: worp van toren


§2 Troubleshooting

De modellen die je tot nu toe hebt bekeken, betroffen alle bewegingen in één dimensie ofwel rechtlijnige bewegingen. Er is nauwelijks nieuwe theorie nodig om modellen voor tweedimensionale bewegingen te schrijven. De basisregels van de mechanica en de vertaling ervan in modelregels blijft gewoon hetzelfde, alleen staan ze er nu zowel voor x als voor y:

MODELSTARTWAARDEN
Fresx = 
Fresy = 
ax = 
ay = 
vx = 
vy = 
x = x + dx
y = y + dy
   (etc.)

De Fresx is nu de x-component van $$F_{res}$$ en de Fresy is nu de y-component van $$F_{res}$$. De vx is de x-component van $$v$$ en de vy de y-component van $$v$$, etc..

Soms is in het model de totale verplaatsing of de totale snelheid nodig. Deze volgen uit de stelling van Pythagoras:

$$\quad s_{tot} = \sqrt{x^2 + y^2}$$
In modeltaal is dit: stot = sqrt(x^2+y^2)

$$\quad v_{tot} = \sqrt{vx^2 + v_y^2}$$
In modeltaal is dit: vtot = sqrt(vx^2+vy^2)

Verder is soms de hoek $$\alpha$$ nodig tussen de baan en de x-as. Hiervoor geldt:

$$\quad \alpha = \tan^{-1}{\left(\frac{v_y}{v_x} \right)}$$
In modeltaal is dit: alpha = arctan(vy/vx)

Situatiebeschrijving

Vanaf een toren wordt een bal ($$50$$ g) weggeworpen vanaf een hoogte van 80 meter met een horizontale beginsnelheid van $$20$$ m/s. Zijn verticale beginsnelheid is $$0$$ m/s. Er is géén wrijving.


Model in graden
Download en open het model in graden. Maak het model voor deze beweging compleet. Geef daartoe een lijst met alle benodigde startwaarden, behorend bij het probleem. Je mag wel een aantal regels weglaten eventueel. Schrijf je model weer op in je werkboek.
MODELSTARTWAARDEN
Fresx = 
Fresy = 
ax = 
ay = 
dvx = 
dvy = 
vx = 
vy = 
vtot = 
dx = 
dy = 
x = 
y = 
t = 
Als ... dan ... EindAls

Voer je model uit (zorg hierbij dat de bal niet de grond in beweegt!) en maak de diagrammen van ($$x$$,$$t$$), ($$y$$,$$t$$), ($$y$$,$$x$$) en ($$v_{tot}$$,$$t$$). Maak een schets van de laatste twee in je werkboek.
Bepaal op welke afstand van de toren de bal terecht komt. Geef je antwoord in decimeters nauwkeurig. Gebruik hiervoor de optie Uitlezen (rechter muisknop in grafiek).
Noteer je antwoord: Afstand = ________ m

Het model wordt uitgebreid tot een schuine worp omhoog. De beginsnelheid blijft $$20$$ m/s. De hoek waaronder de bal wordt weggegooid met de horizontaal noemen we alpha. De vx en vy (componenten van de snelheid) kunnen we dan bepalen uit vtot en alpha.

Leid een uitdrukking af voor de componenten van v en vul deze in onderstaande regels voor de startwaarden. Neem ze op in je model in de computer, in plaats van eerder ingevoerde startwaarden voor overeenkomstige grootheden. Test je model.
	alpha = 40
	vtot = 20
	vx = ...
	vy = ...
Geef in het scherm een weergave van de baan van de bal. Pas de instelling aan, zodat de volledige baan in het diagram past. Onderzoek met Simuleren voor welke waarde van hoek alpha de bal het verst komt. Pas bij het nauwkeurig bepalen van de juiste alpha een ingezoomde instelling toe voor de plek x toe. Bepaal de optimale alpha in 2 significante cijfers.
Noteer je antwoord: alpha = ________

We breiden het model uit met een snelheidsafhankelijke wrijving: $$F_{w,tot} = k·v_{tot}^2$$

Vul je model aan met de modelregel, waar je deze totale wrijvingskracht uit de totale snelheid (vtot) bepaalt.
Noteer je antwoord: Fwtot = ________

Je kunt deze kracht weer ontbinden in een kracht in de x-richting en een in de y-richting door gebruik te maken van de hoek, alfa, die de kracht met de x-as maakt (alpha moet dus nu in elke iteratie uitgerekend worden, want die verandert steeds).

Vul de regels in het model aan (let op +/- tekens !)
	Fresx = 
	Fresy = 
	alpha = 
Vul nu voor k de waarde $$0,00047$$ in en voor alpha $$20$$ graden en maak een ($$v_y$$,$$t$$)- en ($$v_x$$,$$t$$)-grafiek ter controle.
Bepaal op welke afstand van de toren de bal nu terecht komt.
Noteer je antwoord: Afstand = ________ m
Deze pagina is voor het laatst geupdate op 03-04-2023