Warning: jsMath requires JavaScript to process the mathematics on this page.
If your browser supports JavaScript, be sure it is enabled.

Modelleren

§7: Een trillend voorwerp met wrijving


§2 Troubleshooting

Situatiebeschrijving

Een auto met een massa van $$1150$$ kg begint te trillen nadat hij over een hobbel is gereden. De hobbel is $$20$$ cm hoog en de verticale beweging van de auto is te modelleren als een harmonische trilling. De auto heeft een veerconstante van $$5,0·10^5$$ N/m. Het moment waarop de auto over de hobbel rijdt, en de veer dus $$20$$ cm ingedrukt is, noemen we $$t = 0$$ s. De verticale snelheid is hier $$0$$ m/s.

De trillingstijd van een massa-veersysteem is theoretisch te berekenen met de formule: $$T=2\pi\sqrt{\frac{m}{C}}$$

Bereken de trillingstijd van het systeem (theoretisch, zonder te modelleren), en houd rekening met deze trillingstijd bij het kiezen van een waarde voor dt.
Schrijf een model voor de situatie zonder wrijving waarbij de resulterende kracht alleen gegeven wordt door de veerkracht (zwaartekracht doet niet mee). Gebruik hierbij gewoon alle standaardregels, maar gebruik als plaatscoördinaat een u (uitwijking) in plaats van x. Maak dt klein genoeg!
Voer je model uit en maak een (u,t)-grafiek, een (v,t)-grafiek en een (a,t)-grafiek. Zorg dat in de grafiek circa 10 periodes te zien zijn. Het kan zijn dat je model te vroeg stopt met rekenen. Standaard wordt het model namelijk 2000 keer doorgerekend. Om dat te vergroten klik je op het stopwatch icoontje en pas je daar het aantal modelstappen (iteraties) aan naar een groter getal.

In het model van een ongedempte harmonische trilling blijft de auto altijd in beweging als de massa eenmaal uit evenwicht is gebracht. Dit is niet erg realistisch, omdat in de meeste gevallen energie door wrijving verloren gaat. Een meer realistisch model is de gedempte harmonische trilling. Hierbij ondervindt de trillende massa een wrijvingskracht, die uiteindelijk de massa tot stilstand brengt.

Een eenvoudige benadering voor wrijving is: $$F_w = -\lambda·v$$. Dat wil zeggen dat de wrijvingskracht ($$F_w$$) recht evenredig is met de snelheid, maar in tegengestelde richting. De factor $$\lambda$$ (lambda) staat bekend als de wrijvingsconstante.

Pas het model aan zodat de wrijvingskracht wordt meegenomen. Neem voor $$\lambda$$ een waarde van $$1,5·10^3$$ kg/s.
Schrijf het werkende model weer op in je werkboek.

Voor de passagiers in de auto is het prettig als de auto niet lang blijft trillen. Bij voorkeur is de trilling “kritisch gedempt”. Bij een kritisch gedempte trilling gaat de verplaatsing van de massa snel naar nul, zonder door de nul heen te schieten. Is de dempingswaarde nog groter, dan is de trilling overgedempt. Hij doet er dan weer langer over om naar nul te gaan.

Onderzoek met simuleren voor welke wrijvingsconstante de auto kritisch gedempt is.
Noteer je antwoord: $$\lambda$$ = ________ maar pas dit niet aan in je model.

Met het model kan ook de wet van behoud van energie voor een harmonische trilling worden gecontroleerd.

Voor de kinetische energie geldt: $$E_k = ½·m·v^2$$

Voor de veerenergie geldt: $$E_v = ½·C·u^2$$

Voor de totale energie geldt: $$E_{tot} = E_k + E_v$$

Voeg modelregels toe voor de grootheden Ek, Ev en Etot.
Noteer ze ook in je werkboek:
Ek = ________
Ev = ________
Etot = ________
Geef grafieken van de drie energiegrootheden samen in één figuur weer. Maak hiervoor eerst een nieuw diagram van de Ek tegen de tijd. Stel de energieën zo in dat deze varriëren van 0 tot 11000 J. Klik in je diagram op Ek bij de as en kies voor "Toevoegen" en dan "Ev". Doe dit nogmaals met "Etot". Draai je model om de grafiek te maken.
Onderzoek nu de grafieken voor een waarde van $$\lambda = 0$$ kg/s. Onderzoek ook het effect van de grootte van je startwaarde voor dt. Wat is je conclusie? Noteer deze in je werkboek.
Deze pagina is voor het laatst geupdate op 28-03-2023