Situatiebeschrijving
Een kogel wordt vanaf een hoogte van $$2,0$$ meter met een snelheid van $$40$$ m/s omhooggeschoten. De beginpositie ($$x_0 = 2,0$$ m) is bekend, de beginsnelheid ook ($$v_0 = 40$$ m/s). Na het omhoog schieten werkt op de kogel alleen nog als resulterende kracht de zwaartekracht ($$F_{res} = F_z$$).
- Direct na het afschieten neemt de snelheid / .
- Direct na het afschieten neemt de plaats / .
- Na het bereiken van het hoogste punt neemt de snelheid / .
- Na het bereiken van het hoogste punt neemt de plaats / .
Basis van een model
Een model bestaat altijd uit een aantal modelregels en startwaarden. De startwaarden zijn de waarden die ingevuld worden de eerste keer dat de modelregels gelezen worden. De basis-regels en startwaarden zijn:
MODEL | STARTWAARDEN |
---|---|
Fres = ... a = Fres / m dv = a * dt v = v + dv dx = v * dt x = x + dx t = t + dt | m = 'kg v = 'm/s x = 'm t = 's dt = 's (etc.) |
Dit model is gebaseerd op het volgende principe:
- Een resulterende kracht geeft een versnelling (a)
- De versnelling geeft na een kleine tijd (dt) een kleine verandering in de snelheid (dv)
- De verandering in de snelheid geeft een nieuwe snelheid (v)
- De snelheid geeft na een kleine tijd (dt) een kleine verandering in de plaats (dx)
- De verandering in de plaats geeft een nieuwe plaats (x).
- De tijd is vervolgens een kleine beetje verder gelopen (t)
Let op hoe het model in een oorzaak-gevolg volgorde is geschreven! Houd dit ook altijd zo!
Zelf eens doorrekenen
De beschreven situatie van de kogel wordt als volgt gemodelleerd:
MODEL | STARTWAARDEN |
---|---|
Fres = m * g a = Fres / m dv = a * dt v = v + dv dx = v * dt x = x + dx t = t + dt | m = 0,035 'kg g = -9,81 'm/s2 v = 40 'm/s x = 2 'm t = 0 's dt = 0,1 's |
Om enig idee te krijgen hoe een modelberekening in de computer verloopt, kun je dat uit het hoofd of met je gewone rekenmachine nabootsen.
Fres | a | dv | v | dx | x | t | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
STARTWAARDEN | |||||||
1e keer doorrekenen | |||||||
2e keer doorrekenen | |||||||
3e keer doorrekenen | |||||||
4e keer doorrekenen |
- De
Fres
blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ... - De
a
blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ... - De
dv
blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ... - De
v
blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ... - De
dx
blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ... - De
x
blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ... - De
t
blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ...