Warning: jsMath requires JavaScript to process the mathematics on this page.
If your browser supports JavaScript, be sure it is enabled.

Modelleren

§1: Voorbereiding op modelleren

Situatiebeschrijving

Een kogel wordt vanaf een hoogte van $$2,0$$ meter met een snelheid van $$40$$ m/s omhooggeschoten. De beginpositie ($$x_0 = 2,0$$ m) is bekend, de beginsnelheid ook ($$v_0 = 40$$ m/s). Na het omhoog schieten werkt op de kogel alleen nog als resulterende kracht de zwaartekracht ($$F_{res} = F_z$$).

Kies steeds het juiste antwoord:
  • Direct na het afschieten neemt de snelheid / .
  • Direct na het afschieten neemt de plaats / .
  • Na het bereiken van het hoogste punt neemt de snelheid / .
  • Na het bereiken van het hoogste punt neemt de plaats / .

Basis van een model

Een model bestaat altijd uit een aantal modelregels en startwaarden. De startwaarden zijn de waarden die ingevuld worden de eerste keer dat de modelregels gelezen worden. De basis-regels en startwaarden zijn:

MODELSTARTWAARDEN
Fres =  ...
a = Fres / m
dv = a * dt
v = v + dv
dx = v * dt
x = x + dx
t = t + dt
m =             'kg
v =             'm/s
x =             'm
t =             's
dt =            's
   (etc.)
Figuur 1: De basis-modelregels en startwaarden. De accentjes voor de eenheden betekenen dat het computerprogramma hier niets mee doet.

Dit model is gebaseerd op het volgende principe:

  • Een resulterende kracht geeft een versnelling (a)
  • De versnelling geeft na een kleine tijd (dt) een kleine verandering in de snelheid (dv)
  • De verandering in de snelheid geeft een nieuwe snelheid (v)
  • De snelheid geeft na een kleine tijd (dt) een kleine verandering in de plaats (dx)
  • De verandering in de plaats geeft een nieuwe plaats (x).
  • De tijd is vervolgens een kleine beetje verder gelopen (t)

Let op hoe het model in een oorzaak-gevolg volgorde is geschreven! Houd dit ook altijd zo!

Zelf eens doorrekenen

De beschreven situatie van de kogel wordt als volgt gemodelleerd:

MODELSTARTWAARDEN
Fres = m * g
a = Fres / m
dv = a * dt
v = v + dv
dx = v * dt
x = x + dx
t = t + dt
m = 0,035       'kg
g = -9,81       'm/s2
v = 40          'm/s
x = 2           'm
t = 0           's
dt = 0,1        's

Om enig idee te krijgen hoe een modelberekening in de computer verloopt, kun je dat uit het hoofd of met je gewone rekenmachine nabootsen.

Noteer de startwaarden in onderstaande tabel. Bereken vervolgens zelf de waarden die het model berekent van $$t = 0,0$$ s tot en met $$t = 0,4$$ s en vul deze in.
Fresadvvdxxt
STARTWAARDEN
1e keer doorrekenen
2e keer doorrekenen
3e keer doorrekenen
4e keer doorrekenen
Tabel 1
Beschrijf nu wat met de doorgerekende grootheden gebeurt en leg uit of je dit gedrag van deze grootheden had verwacht. Noteer de antwoorden in je werkboek.
  • De Fres blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ...
  • De a blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ...
  • De dv blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ...
  • De v blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ...
  • De dx blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ...
  • De x blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ...
  • De t blijft gelijk / neemt af / neemt toe, omdat ...
Deze pagina is voor het laatst geupdate op 02-11-2020